padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , » Objek Pertama

Objek Pertama

/ October 6, 2010 /
Selamat Datang Ke padinno.com


Dalam artikel sebelum ini, aku ada menyatakan tentang beberapa asas dalam membentuk sebuah lukisan yang sempurna. Aku nak lengkapkan siri ni, jadi kemungkinan artikel aku berkisar tentang lukisan je untuk seminggu ni.


Jadi, apa tunggu lagi. Mari melukis.


Memilih objek pertama adalah penting dalam memulakan lukisan. Bagi yang baru berjinak - jinak, bolehla mencuba dengan melakukan garisan demi garisan. Pilih objek yang mudah, contohnya sebiji bola. Adakah bulatan yang sempurna terhasil? Lakukan beberapa kali sehingga berjaya.


Berjaya membuat lakaran bola, bolehlah bergerak kepada lukisan yang agak berbeza, contohnya buah epal, kelapa ataupun tomato. Jadi, mudah kan? Pergerakan tangan yang lembut menjadikan buah atau objek itu kelihatan sempurna dan realistik.


Latihan yang berterusan membolehkan kita lebih yakin untuk bergerak setapak lagi. Mari lihat gambar di bawah.




A : Pengukuran amat penting. Pasu merupakan objek yang bersimetri. Jadi, bolehlah merangka keadaan pasu tersebut seperti yang di tunjukkan dalam rajah.


B : Bentukkan seperti objek asal. Cuba selaraskan lebar dan lengkungan yang sama di kedua - dua bahagian. Lebih banyak garisan, lebih baik pelarasan yang akan terhasil.


C : Untuk menghidupkan keadaan objek, kita boleh lah menambah latar seperti lantai, dan juga bucu dinding.


D : Kemasan terakhir. Bolehlah kita menambah sedikit corak pada pasu, dan beberapa helaian daun serta bunga. Nah, siap sebuah pasu bunga yang di letakkan di penjuru bilik!


Kalau dah lebih berkeyakinan, kita boleh teruskan langkah dengan melukis sebuah permandangan. di sini aku sertakan contoh yang paling ringkas untuk korang cuba fahami.


tasik

tasik


tasik
Aku rasa cukup 2 contoh ini dulu, untuk siri yang akan datang, aku akan perihalkan tentang melukis figure manusia. Ini mungkin part yang agak rumit, tapi bagi aku, dengan latihan dan minat yang berterusan, aku yakin korang boleh berjaya, sekurang - kurangnya melukis muka sendiri.


Ok, selamat berjaya. Daa..


Terima Kasih ~ Datang Lagi

0 comments:

Archives

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap