padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , » Cara Melukis Dengan Betul Siri 1

Cara Melukis Dengan Betul Siri 1

/ October 5, 2010 /
Cehh tajuk je gempak, padahal aku sendiri pun tak tahu melukis dengan betul, Cuma bolehlah di katakan cara melukis dengan betul versi padinno. Versi orang lain, mungkin lain cara dan tekniknya.


Ok, di sini aku cuba sampaikan teknik yang paling ringkas dan mudah, bermula dari awal, sampai la korang boleh melukis sebuah lukisan.. haha apa dah ayat ni. Tapi sebelum tu, kita kena la tau apa asas – asas dalam melukis nih.

contoh lukisan
Yang pertama, mesti lah ada bahan untuk melukis. Sekurang kurangnya pensel yang tajam, sebuah pemadam dan beberapa helaian kertas kosong, warna putih lagi baik. Kalau nak hasil yang lebih memuaskan, bolehlah menyediakan beberapa set pensel yang berlainan ketajaman, ketebalan dan kalau nak yang lebih power, bolehlah beli set pen memang khas untuk melukis.

Sekarang, mari kita berkenalan pula dengan beberapa perkara yang agak penting juga dalam kita memperihalkan sesuatu lukisan.

  • Garisan (line)
  • Garisan merupakan elemen terpenting dalam sebuah lukisan. Dalam erti kata lain, garisan adalah nadi bagi lukisan. Semakin banyak garisan yang di bina, semakin bermakna lukisan tersebut. Garisan boleh di bina dengan ketebalan yang malar, dan mungkin juga boleh berubah – ubah. Ini yang di katakan keunikan sesebuah lukisan

  • Bentuk (shape)
    Bentuk merupakan gabungan antara satu atau lebih garisan. Bentuk ini boleh menggambarkan keterangan objek, samada tepat atau hampir menyamai objek sebenar. Gagal menggunakan bentuk yang betul menyebabkan lukisan kita “lari” dari objek asal.

  • Proportion
    Aku pun tak pasti apa takrif sebenar, Cuma yang aku tahu proportion ni lebih kurang macam “jari hantu merupakan jari terpanjang di antara 5 jari tangan”..ataupun kaki manusia lebih panjang dari tangan.. err lebih kurang la

  • Perspektif (perspective)
    Perspektif ini lebih kepada ilusi, yang mana semakin jauh objek tu, semakin kecil skala yang perlu kita bina.

  • Bayang dan Cahaya (Shadow and Light)
    Bagi menjadikan lukisan kelihatan realistik, penambahan cahaya dan bayang turut memainkan peranan. Ini kerana hidup kita sendiri di simbahi cahaya dan bayang. Tanpa bayang, lukisan akan jadi seperti 2 dimensi, dan tak realistik. Kehadiran cahaya dan bayang juga, dapat menentukan bahagian belakang atau depan objek.

Jadi, aku rasa cukup untuk setakat ini sahaja dulu, aku bercerita tentang asas dalam melukis. InsyaAllah, lain masa aku akan terangkan tentang measurement dalam melukis, serta panduan memulakan lukisan.


Terima Kasih ~ Datang Lagi

0 comments:

Archives

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap