padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

Bukit Broga, Semenyih

/ December 9, 2013 /
Sebelum ini hanya mendengar dan melihat saja kawan - kawan lain menjejak kaki di tempat ini. 7 Disember 2013, akhirnya aku sendiri dah sampai pun ke 'Bukit Lalang' untuk merasai pengalamannya.

Memulakan pendakian seawal jam 4 pagi, dan tiba di puncak jam 5.30 pagi merupakan pengalaman berbeza dari yang sebelumnya.. Maksud aku, tak pernah lagi mendaki waktu subuh camtu, hehee


Berehat sambil mengunyah kuaci, menunggu kemunculan mentari di ufuk timur....

Tidak bernasib baik, hari mendung dan sinaran mentari tidak kunjung tiba.. Melangkah turun semula dan meneruskan perjalanan ke Hutan Lipur Sg Tekala..... Jam 12, maka habislah aktiviti hujung minggu aku kali ini, ekekee

Subuh di Broga Hill 

Permandangan Pagi 

 Lena sekejap?
Permandangan 

 I am Here!! hahaha

Aku Ingin Terbang.... Boleh? 


Lepas Mandi Manda di Sg. Tekala

Bina Mitsubishi Evo X

/ December 2, 2013 /
Hehehee, jalan - jalan di Plaza Angsana, Johor Bahru, jumpa benda alah ni, layan....














Salam Mesra

/ November 12, 2013 /
Salam mesra.

Puncak Gunung Dato', Rembau (26/10/13)

Hobi : Koleksi 2013

/ July 27, 2013 /
Menyingkap blog entri May lalu, Peminat Die-Cast Model, pemburuan koleksi 2013 akhirnya terlaksana dengan kehadiran Vitesse - Mitsubishi Lancer Polis Malaysia di genggaman. Model berskala 1:43 ini menjadi peneman kepada Honda Civic EG6 yang aku beli tahun lalu.

Model ini yang dikeluarkan oleh vitesse hanya sebanyak 799 unit, dan unit ke - 477 menjadi koleksi aku. Pembelian dalam talian masih jadi pilihan, dengan harga RM150 seunit. Pencarian untuk model Civic EG9 masih berterusan, dan aku sangka kalau ada pun mesti daripada koleksi seseorang.

Jom layan gambar - gambar yang ada. :D

Mitsubishi Lancer : Malaysia Police

"One of a limited edition of 799"



Nak yang ni...... huhuu, Sumber : Link

Sampai bila aku akan meneruskan hobi ini? Entahlah, hehehee... 

Cerpen Pautan - Aku Anak Derhaka Siri 17

/ July 24, 2013 /
Cerpen Pautan - Aku Anak Derhaka merupakan cerpen bersiri yang telah diinspirasikan blogger Sop. Ikuti himpunan dari siri pertama hingga ke 16 di sini.

Petikan Cerpen Pautan - Aku Anak Derhaka Siri 16

Ketika aku diserang bertubi-tubi, aku sempat mengambil pisau di dalam poket seluar dan terus menikam tepat di perut Saiful! Nak rasakan! Aku tekan sekuat hati! Sekuat mereka membelasah aku! 

Saiful yang kesakitan terus rebah! Rakan-rakan lain terpaku! Mereka terkejut apabila Saiful tiba-tiba rebah akibat tikam tersebut!

"Siapa lagi hendak rasa manis tikaman pisau pusaka ini!" Jerit aku.


Tiba - tiba...

"Dahla tu bang... dah petang ni, nanti kita ziarah lagi ya.."

Tanpa aku sedari, manik jernih berjurai membasah pipi. Lamunan aku disentak suara Maria, wanita yang aku nikahi 5 tahun lalu. Tangan kecil menghulur sapu tangan kepada aku.

"Kenapa ayah menangis kat sini? Batu ni marah ayah ke? Orang besar pun menangis ke?"

Bertalu - talu soalan menerjah ke ruang telinga. Ikut rasa, hendak saja aku tendang anak kecil ini. Rimas. Tetapi , itu aku 20 - 30 tahun yang lalu. Penuh ego. Degil. Keras kepala. Panas baran. Syukur, Tuhan mengirimkan Maria yang sabar dengan kerenah aku, dan sedikit sebanyak mengubah persepsi aku tentang kehidupan lebih - lebih lagi hidup berkeluarga.

Sebaik sahaja menerima berita kematian Saiful dan aku dimasukkan ke dalam penjara, ibu dan ayah ada datang melawat. Tetapi aku tidak mengendahkan kehadiran mereka. Aku merasakan mereka adalah punca segala - galanya yang mengheret aku ke bilik jahanam tersebut.

"Kimie, ibu dan ayah awak ada di bilik pertemuan. Apa benar kamu tidak mahu berjumpa mereka?" Soal pegawai penjara.

"Pergi jahanam mereka! Aku taknak jumpa diorang!! Aku dah lama takde makbapak... "

Aku tidak menyangka itulah kali terakhir hayat mereka di dunia ini. Aku dikhabarkan berita buruk tersebut oleh pegawai penjara di mana kedua orang tua aku terlibat dalam kemalangan maut. Namun hati aku mati. Tidak ada sekelumit rasa sedih, malah seakan bertepuk tangan mendengar pengkhabaran tersebut.

Selepas aku dibebaskan,... (Bersambung)

Minta penulis rafinamimi.com untuk menyambung siri seterusnya... :D

Update : (17 Feb 2016) : Entri sambungan tidak dapat dikesan. Huhuuu

2 Tahun Bersama

/ July 23, 2013 /
Hehehh, terasa cepat masa berlalu. 2 tahun sudah bersama. Kereta pertama yang telah bersama aku sampai ke Kuantan, Kuala Terengganu, Bentong, malah merentas ke utara - Batu Feringhi dan Beseri. "Kuda tua" bagi sesetengah orang, tapi ia tetap teman istimewa bagi aku yang mengimpikan kehadirannya sejak bertahun dahulu.

Kos penyelenggaraan kereta lama memang tinggi sikit berbanding jentera baru, tapi yelah, bukan hari - hari dia meragam. Paling tinggi setakat ini semasa aku menukar sistem suspensi depan dan belakang, dan tampak pemanduan lebih meyakinkan.

Honda Civic Eg9 Brochure 1992

Honda Civic Eg9 Brochure 1992 - dalaman

Sepanjang 2 tahun, 3 saman telah dikeluarkan kerana pemanduan melebihi had laju yang ditetapkan, dan juga satu saman atas kesalahan menggunakan nombor pendaftaran fancy (memang sengaja mencari penyakit, hahahh).

My Eg9

Apa kereta pertama anda? Adakah ia masih bersama anda, atau telah dijual? Jom kongsi cerita. :D

Salam Ramadhan 2013

/ July 10, 2013 /
Pejam celik, dah bulan Julai bagi tahun 2013 ni.. Dah habis separuh tahun. Mungkin bagi sesetengah individu ada beberapa perkara yang dirancang telah dilaksanakan pada setengah tahun yang pertama. Kalau ada yang belum terlaksana, masih ada baki 6 bulan lagi, :D

Di kesempatan ini, aku selaku penulis padinno.com ingin mengucapkan selamat menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa kepada anda (bagi yang beragama Islam).


Rutin harian berjalan seperti biasa. Di samping kita menjalani ibadah puasa, jangan lupa juga dengan ibadah tambahan yang lain, moga Ramadhan kali ini lebih manis berbanding tahun sebelumnya. Akhir kata, sekali lagi aku ingin mengucapkan Selamat Berpuasa..

Nostalgia: Kuih Tradisional

/ June 25, 2013 /
Santai di waktu pagi atau petang, seronok juga kalau ada benda untuk di kunyah. Bukan untuk kenyang, sekadar mengalas perut sewaktu berbual mesra bersama ahli keluarga dan sahabat handai. Sambil menghirup secawan teh, halwa telinga dibelai dengan bait lagu Dalam Kenangan (Wheels) mengingatkan sejenak nostalgia lama.

Aku membesar di desa dan sehingga kini masih tidak banyak perubahan berlaku di sana. Lengguk angin, susila masyarakat masih sama. Rai jiran tetangga dengan tukar juadah kudapan masih ada. Kekal tradisional. Kekal asli. Kekal nostalgia.

Bercerita mengenai kudapan dan kuih tradisional ini, ia takkan luput. Sehingga kini, jika aku pulang ke kampung halaman pasti akan meminta Mak menyediakan beberapa jenis makanan kegemaran sewaktu kecil dulu. Biasalah, anak bongsu kan manja.. hahahh.

Antara yang jadi kegemaran, kuih keria (disebut kuih gelang). Tapi takmahu gula banyak - banyak. Cukup sekadar ada rasa gula. Bukan apa, bila sejuk ia seakan melekit dan melengas. Tambah pulak kita kena kurangkan gula,kan?

Berikutnya, kuih ketayap. Hahah ini yang paling aku suka sebenarnya, cuma kalau dulu inti kelapa dan manis. Aku dah tak suka manis - manis ni, dimodenkan sikit menggunakan telur hancur. Apa nama istilah pun aku tak tahu sangat, tapi aku suka ketayap inti telur.

Kuih lain yang turut ada dalam senarai ialah tepek pisang. Mungkin ada yang menggunapakai nama lempeng pisang. Tepek pisang ini diperbuat daripada pisang berintikan kelapa. Daun pisang akan dilayor (dilayar??) atas api, kemudian pisang yang sudah diuli diratakan di atas daun pisang dan diletakkan kelapa parut ditengahnya. Lipat dan salai atas kuali. ikut suka, nak rangup atau sedang - sedang aja.

Sumber : fizanordin.blogspot.com

Kuih yang sangat lama aku tak merasa ialah kuih jongkong. Mak aku tak pandai nak buat kelonsongnya. Hahahh arwah nenek aku yang pandai. Aku pun tak sempat belajar, hanya pandai buat kelongsong ketupat saje, hehee..

Sumber : Link

Lagu sudah bertukar irama. Drama di TV dah bertukar cereka. cukuplah sampai di sini aku bercerita hal kuih tradisional kegemaran. Bagaimana dengan anda? ada yang sama?

Senyum IKM

/ June 18, 2013 /

Suatu kata yang ringkas tapi kadangkala sukar untuk dilaksanakan...

Hormat Menghormati

/ June 3, 2013 /
Sikap manusia ini pelbagai. Kadangkala dalam diri seorang individu pun bermacam - macam sikap sampingan yang boleh dilihat selain sikap dan sifat dominan. Sengaja aku bangkitkan isu hormat menghormati, salah satu nilai murni yang sering diterapkan di institusi pembelajaran untuk membentuk sikap positif individu.

Hormat menghormati ini suatu prinsip besar yang perlu difahami. Ia mengajar individu menghargai dan memuliakan (memandang tinggi) seseorang dan institusi sosial dengan memberi layanan yang sopan dan beradab.

hormat menghormati
Sumber : Link

1. Hormat kepada ibubapa
Sesungguhnya memang suatu kewajipan kepada anak untuk hormat dan taat kepada ibubapa. Siapa lagi individu yang paling layak untuk mendapat penghormatan tertinggi??

2. Hormat kepada yang lebih tua, pemimpin, pendidik
Menghormati orang tua, pemimpin dan pendidik tanpa mengira keturunan, pangkat, kedudukan dan harta. Menerima nasihat dan tunjuk ajar sebagai tanda penghargaan kepada seseorang kerana pengetahuan, pengorbanan dan jasanya dalam sesuatu lapangan.

3. Hormat kepada Raja, Negara dan Undang - Undang
Menghormati Raja serta lambang kebesaran negara seperti bendera, lagu kebangsaan, dan undang - undang negara. Kalau hilang rasa hormat pada perkara ini pergi pulau duduk sorang - sorang berkawan dengan beruk lagi bagus...

4. Hormat hak asasi, kepercayaan dan keperibadian individu
Menghormati hak individu selagi tidak melanggar mana - mana perkara yang terkandung dalam peraturan dan undang - undang. Hormat kalaupun kawan rapat anda penyokong tegar Selangor sedangkan anda penyokong JDT. :D Menghormati segala kepercayaan dan adat resam masyarakat majmuk, menghormati fizikal, bakat, potensi dan fikiran orang lain.

5. Hormat diri sendiri
Paling koman, hormat diri sendiri. Jaga maruah diri. Jaga nama baik sendiri. Jaga perbuatan, tingkahlaku dan pertuturan. Asas!

Pernah aku terbaca, "hormatlah orang yang lebih tua dan bantulah mereka yang lemah, kerana suatu masa kita akan tua dan lemah jua"..

Renung dan fikirkan, sekian.

Kebersihan Minda

/ May 31, 2013 /
April 2011 aku pernah rencanakan perihal pencemaran minda yang semakin menular dan meresap ke dalam masyarakat. Ia merebak dengan pantas, tambahan pula kemajuan dan kepesatan teknologi seakan sukar untuk mengubati malah dilihat menjadi mangkin kepada jenis pencemaran ini. Teknologi mengubah manusia lebih baik atau sebaliknya?

Berbalik kepada pencemaran minda di atas, aku melihat ia masih boleh diselamatkan. Kalaupun pencemaran itu sendiri tidak boleh dihapuskan, setidak - tidaknya ia dapat dikawal dan mengurangkan kesan tersebut untuk jangka masa panjang.


Kebersihan Asas Keharmonian

Apabila ada perkara yang tercemar, kita hendaklah cuba untuk membersih dan menjernihkan semula keadaan tersebut. Cuba sedaya upaya, jika anda tidak dapat untuk mengubah 100 orang, cukup untuk anda mengubah diri anda sendiri terlebih dahulu.

Kebersihan, kemurnian dan kesucian mental hendaklah bermula daripada pemikiran yang positif dan bebas dari pengaruh negatif yang merosakkan. Kebersihan minda boleh mendorong untuk mencapai keharmonian dari apa jua aspek kehidupan.

Kebersihan minda mewujudkan persekitaran yang kondusif
Minda yang positif pasti mewujudkan aura positif dalam ruang kehidupan anda. Tidak perlu gaduh - gaduh, iri hati, hasad dengki, menabur fitnah, dendam, prasangka dan sikap negatif lain.

Imbas semula lirik Apa - Apa Saja (Aboi), "Kalau kita nak enjoy boleh saja tapi jangan sampai tak ingat dunia".. dan di penghujungnya, "Buat apa gaduh - gaduh sama kita, Malaysia kita ini kecik aja, kalau semua gaduh sapa nak jaga?"...

Renung dan fikirkan. Sekian, :D

Peminat Die-Cast Model

/ May 20, 2013 /
Bagi 2013 ni, aku belum menambah sebarang koleksi model kereta mainan, tetapi dalam radar cadangan aku, ada satu atau dua buah yang berkenan di hati. Setakat entri ini ditulis, aku telah memiliki 39 buah yang merangkumi pelbagai model, skala dan jenama.

Koleksi terbaru adalah seperti yang aku nyatakan dalam entri tahun lalu, Honda Civic EG6 (Brand HPI Racing). Model ini adalah yang termahal pernah aku beli dengan harga RM340. Berita baik kalau ada yang berminat dengan model yang sama, anda boleh dapatkan dengan harga RM260 sekarang. Banyak diskaun tu...

Honda Civic EG6 : Link

Pencarian aku untuk model Honda Civic EG9 masih belum berhenti tetapi malangnya masih belum jumpa. Agaknya kalau nak beli pun mungkin dari tangan orang, bukan dari kedai. Di kesempatan ini, aku ingin kongsikan kepada anda, gedung online untuk die-cast model ni. Hahahaa, 

Jika anda punya minat yang sama, atau baru cuba - cuba untuk minat atau saja - saja untuk bersiar - siar mata, bolehlah kunjungi laman Diecast-Empire. Pelbagai jenis model dan jenama terdapat di laman tersebut, dan anda boleh pilih ikut kemampuan dan citarasa juga. Skala kecil, sederhana dan besar semua ada di situ. Modal kecil, sederhana dan besar kena ambil kira juga. :D



Kalau dapat yang ini, perghhhh.....



Sekiranya anda ada pautan lain yang lebih menarik untuk jualan dalam talian, bolehlah kongsikan pautan tersebut di ruangan komen. Bukan sahaja pautan, jika anda tahu tempat 'syurga mainan' yang anda rasa menarik berhampiran dengan tempat anda jangan segan silu untuk maklumkan pada aku. Boleh juga aku ke sana, jumpa anda dan 'rompak' poket anda, :D

Sijil Kekompetenan Gas

/ May 13, 2013 /
Kali ini aku mahu berkongsi mengenai apa keistimewaan pelajar yang belajar di IKMJB - Diploma Teknologi Kejuruteraan Gas.

Mana-mana orang yang menjalankan kerja pada talian paip gas dan pepasangan gas adalah seorang yang kompeten yang dikawal di bawah Seksyen 35 Akta 501 iaitu “melainkan jika dikecualikan selainnnya, tiada kerja berkenaan dengan pemasangan, pembinaan, penyenggaraan, pembaikan, atau pengendalian mana-mana talian paip atau pepasangan atau bahagiannya boleh dijalankan kecuali oleh atau dibawah pengawasan dan diperakui oleh seorang yang kompeten”.

Sijil Kekompetenan Gas

Peraturan-peraturan Bekalan Gas 1997 dengan jelas menyatakan syarat kelayakan, bentuk penilaian kekompetenan dan skop kerja orang kompeten. Mengikut peraturan, orang-orang kompeten dikelaskan kepada lima (5) kelas kekompetenan, iaitu;
  1. Jurutera Gas
  2. Penyelia Kejuruteraan Gas
  3. Jurugegas Gas Kelas I
  4. Jurugegas Gas Kelas II
  5. Jurugegas Gas Kelas III
Pengkelasan orang kompeten tersebut adalah berdasarkan kelayakan minimum kelulusan akademik dan pengalaman calon. Institut Kemahiran MARA Johor Bahru adalah merupakan salah satu pusat pentauliahan bagi Jurugegas Gas Kelas I (Kursus sepenuh masa - Diploma Teknologi Kejuruteraan Gas).

Gas District Station

[1] Before being certified as a competent person, candidates need to sit for a written competency examination and interview conducted by Energy Commission. However, candidates who pass gas engineering courses accredited by the Energy Commission such as gas sources organised by Gas Technology Centre, University Teknologi Malaysia and Institut Kemahiran Mara can be exempted by the Panel to sit for the written examination. In principle, scope of work for competent person is divided into five (5) types as follows:

-Endorsement of gas installation plan
-Endorsement of certificate of completion of gas installation
-Endorsement of test certificate of gas installation
-Repair of gas installation
-Maintenance of gas installation

Bidang kemahiran pun sekarang ni sama naik dengan pengajian akademik. Bukan hanya boleh dapat Diploma, boleh dapat juga sijil nilai tambah yang sangat diperlukan untuk persaingan di industri. Kalau rajin dan bersemangat lagi, boleh tambah lagi nilai tambah dengan memperbanyakkan sijil - sijil kemahiran yang ada. Bukan hanya sekeping sijil, tetapi nilai kemahiran yang diteroka dan boleh diaplikasikan sekurang - kurangnya untuk memajukan diri sendiri.

Bermula Sekali Lagi

/ May 9, 2013 /
Bermula sekali lagi. Ya. Itu tajuk yang aku rasa paling sesuai untuk aku abadikan entri pertama aku bulan Mei 2013. Berakhirnya sesuatu perkara adalah fasa bagi permulaan sesuatu yang baru. Berakhir sekolah rendah adalah permulaan bagi sekolah menengah, berakhir zaman bujang adalah permulaan kepada hidup berumahtangga.

Sebelum aku merepek dan menyimpang jauh, aku cuma ingin melontar rasa melankolik dalam entri ini kerana aku baru sahaja kehilangan data di dalam komputer peribadi. Banyak data. Banyak rasa. Hendak katakan sedih pun iya, hendak kata runsing pun iya.

Aku rasa sedih sebab banyak juga perkara personal yang disimpan termasuk gambar, dokumen dan nota semasa di universiti...senang cerita data personal lah, termasuk data yang aku bangunkan selama 3 tahun hilang sekelip mata.

Itu tidak mengapa.


Aku rasa runsing sebab kebanyakan data adalah berkaitan kerjaya aku. Dokumen kerja hakiki termasuk nota, bank soalan terdahulu, format - format, contoh surat, dokumen ISO 9001:2008, dokumen MQA dan yang penting adalah rekod (data) kerja dan keputusan pelajar. Huhuuu...Hanya beberapa yang dapat diselamatkan melalui simpanan peti masuk/keluar email. Pheww..

Kata orang, bila keranda di bawa baru bercucuran air mata. Saat itu, sudah tiada gunanya lagi. Aku menyesal dan sangat menyesal tidak membuat back-up. Niat tu ada tapi aku yang melengahkan proses tersebut. Padan muka aku.

Kini, aku berusaha untuk membangunkan semula sedikit demi sedikit dokumen yang penting. Down memang down, tapi kalau tak di mulakan aku jugak yang cari nahas nanti. Bermula sekali lagi, sama seperti mula - mula aku membeli komputer dahulu.

Terima kasih membaca coretan ini. Kalau anda tidak mahu padan muka macam aku, beringat - ingatlah bahawa malang tidak berbau. Boleh datang dalam keadaan yang tidak terduga. Paparan komputer aku hilang tanpa ada sebarang amaran, cuma logika yang aku kena terima adalah penggunaan komputer aku dalam tempoh 3 tahun boleh dikira hardcore juga dan idea yang boleh aku simpulkan, "memang dah sampai masa"..

Mood berblog juga aku rasa seperti bermula sekali lagi. Sekian,

Ekspedisi Gunung Arong

/ April 27, 2013 /
Aktiviti hujung minggu diteruskan dengan ekspedisi mendaki Gunung Arong yang terletak di Tanjung Resang, Mersing. Gunung ini tidaklah tinggi, mengikut apa yang aku baca, ia hanyalah kurang dari 1000 kaki tetapi ia tetap dipanggil gunung. Ekspedisi kali ini bersama dengan sebahagian pelajar Semester 2, 4 dan 5.

Mengikut apa yang dimaklumkan, trek pendakian boleh dimulakan dari kolam air terjun ataupun daripada pantai. Ikut suka lah hendak bermula dari mana. Kumpulan pendakian kali ini bermula daripada pantai dan berakhir di air terjun.

pendakian pantai gunung arong
Permulaan Pendakian

Permulaan pendakian agak curam dan bagi kudrat aku, ia memenatkan. Beberapa kali aku terpaksa berhenti untuk menghela nafas dan merehatkan kaki. Pelajar rata - rata tidak bermasalah untuk mengharungi kecuraman tersebut. Bagaimanapun mereka terpaksa menunggu aku hehee.

Trek kemudiannya bercampur - campur, landai dan mendaki. Di kesempatan ini sempat untuk aku mengatur pernafasan semula dan menikmati pemandangan laut di celah - celah pokok. Tidak lama kemudian kumpulan pendaki tiba di view point, tempat di mana pemandangan yang tidak terhalang oleh pokok dan boleh melihat laut luas.

permandangan dari gunung arong
Permandangan dari view point Gunung Arong

Perjalanan diteruskan dan sampai ke kemuncak Gunung Arong. Pemandangan di puncak tidaklah bagus berbanding permandangan semasa di view point. Terdapat satu wakaf di situ dan kumpulan sempat untuk berehat dan mengumpul tenaga semula.

Perjalanan turun tidak memberi sebarang masalah, tidak menggunakan banyak tenaga tetapi aku rasa kalau trek itu digunakan untuk pendakian, rasanya lagi memenatkan. Terlalu curam dan terdapat sedikit sahaja kawasan landai. Di hujung trek, kumpulan pendaki teruja melihat air terjun tetapi malangnya kawasan air itu dikepung dengan simen menyebabkan keladak terkumpul dan air tidak begitu bersih dan tidak mendatangkan selera untuk mandi.

Dalam perjalanan pulang, kumpulan pendaki singgah di pantai Air Papan untuk menikmati air laut dan pulang menuju IKM pada jam 5 petang. Dalam hati, macamana agaknya menawan Kinabalu kelak? huhuu, 

Jauh Berjalan Luas Pemandangan

/ April 25, 2013 /
Awal bulan April lalu, aku bergerak dari selatan ke utara, dengan tujuan mengadakan taklimat pelaksanaan ISO 9001:2008 di IKM Beseri, IKM yang ke-9 aku pernah sampai daripada 23 jumlah keseluruhan IKM/KKTM seluruh Malaysia.

Pelaksanaan sistem pengurusan kualiti adalah selari dengan misi supaya dapat memberikan perkhidmatan yang terbaik dan terunggul kepada pelanggan.

"Bagi kualiti dengan berkesan, sesuatu organisasi hendaklah terlebih dahulu menentukan keperluan pelanggan dan memenuhinya pada setiap rangkaian proses dengan konsisten. Model sistem pengurusan kualiti yang dinyatakan dalam ISO 9001:2008 adalah berdasarkan kepada kitaran model pengurusan Deming, Plan-Do-Check-Act (PDCA) Cycle." Baca lagi Pemantapan Kualiti

Aku sendiri bukanlah individu yang terlibat dalam pembangunan SPK di IKM Johor Bahru 2004 - 2009 (2009 tahun dipersijilkan), tetapi setelah berada di dalam jawatankuasa dan bertindak selaku setiausaha sedikit sebanyak membantu aku mendapatkan idea pelaksanaan SPK dalam organisasi.

Aku dijemput sebagai pemberi taklimat di Perlis, yang mana itu merupakan pengalaman pertama aku berhadapan dengan semua wargakerja. Menceritakan pengalaman tersebut, aku akui sedikit gementar dan aku rasa suara aku tidak keluar walaupun menggunakan pembesar suara, hahaa..

Ladang Tebu Perlis
Ladang Tebu yang mempesonakan, Sumber : Link

Kata orang, jauh berjalan luas pemandangan. Memang banyak pengalaman baru yang aku tempuh dan aku sedar perjalanan aku masih jauh. Sama juga perjalanan aku dari Johor Bahru ke Beseri, memang terasa jauh dan macam - macam yang aku jumpa dan tempuh.

Dan, antara peristiwa yang berlaku ialah disaman oleh JPJ kerana kenderaan memakai nombor pendaftaran yang tidak menepati spesifikasi (fancy) dan semasa menuju ke Johor Bahru ditahan oleh peronda lebuhraya atas kesalahan yang sama. Mujur abang polis tidak menggandakan saman, pheww..

Adakah aku merepek dan tersasar dalam entri ini? Entahlah, aku pun tak pasti. Muehehee layan je lah ye..

Takut, Geli dan Fobia

/ April 17, 2013 /
Teringat semasa eksplorasi hutan Taman Negeri Endau-Rompin lalu, ramai juga yang menjerit bila pacat singgah di kaki. Lelaki atau perempuan sama sahaja. Ragam sebegini sebenarnya menambahkan kemeriahan semasa eksplorasi dan dapat juga menghilangkan rasa penat menelusuri laluan yang telah disediakan.

Double Protection

Bagi aku, bukan salah kalau mereka takut, geli atau fobia dengan sahabat hutan tersebut. Nak kata takut pada pacat, rasa macam tak sesuai. Mungkin geli lebih tepat. Lentuk liuk badan haiwan tersebut mungkin menambahkan rasa geli.

Setakat pacat, aku taklah rasa geli. Biasa sahaja, cuma bila dia mula melekat aku akan buangkan cepat - cepat, nanti kesan gatal tu yang buat rasa tidak seronok. Sepanjang perjalanan dalam hutan, hanya 2 tempat sahaja yang aku tidak dapat kesan kehadirannya.

Haiwan yang aku tidak suka, atau boleh kata geli adalah siput! Memang aku anti betul dengan siput. Adik beradik aku suatu masa dahulu sering menyakat dengan melempar siput kepada aku. Tak guna betul. Ada juga di suatu masa mereka mengumpul sejumlah siput di dalam baldi dan melemparkannya pada aku. Tak cukup tanah rasanya untuk menggelupur melepaskan diri.

"Hai..."

Haiwan berkulit lembab ni biasanya mengundang rasa geli. Katak pun sama la, tapi aku masih boleh menguis dengan kaki kalau - kalau ia berhampiran. Ular? Ini bukan rasa geli, tapi mengundang rasa takut! Teringin juga bergambar dengan ular yang biasa dipertontonkan, tapi tulah... dia masih lagi memegang watak ular dan boleh jadi berbahaya bila - bila masa.

Bagi haiwan yang teringin sangat untuk aku pegang ialah, anak singa.. heheee selalu tengok dalam National Geographic, anak - anak singa ni cool dan comel. Hahah, apa pula kata anda? Geli dan takut pada sesetengah haiwan kecil yang tidak berbahaya seperti siput? Kongsikan...

Hempedu Lekat Di Hati

/ April 6, 2013 /
Terdengar lagu Pening dendangan Ezlynn & M Daud Kilau ada menyebut 'bagai hempedu lekat di hati'.. Terdetik untuk mengetahui maksud peribahasa itu dan aku mendapat jawapannya, tidak dapat dipisahkan. Jika anda lihat dalam kehidupan ini juga banyak perkara bagai hempedu lekat di hati.

Isu kali ini aku cuba kaitkan pengaruh rakan sebaya, bagai hempedu lekat di hati dalam kehidupan. Dari zaman kanak - kanak, meningkat ke awal remaja dan beralih ke peringkat dewasa, pasti hidup kita dikelilingi dengan rakan taulan, sahabat handai yang boleh dikelaskan sebagai rakan sebaya.

Rakan sebaya adalah berperanan penting dalam mengisi kehidupan kita. Walaupun pendapat lain mengatakan rakan sebaya ini rakan yang seusia dan mempunyai kegemaran yang sama, cuba kita kembangkan sedikit skop takrifan rakan sebaya kepada rakan yang mendampingi dan menggauli kita.

Rakan sebaya boleh mempengaruhi watak dan perwatakan seseorang. Samada perwatakan yang positif atau sebaliknya, bergantung kepada rakan yang didampingi. Pada situasi ini, individu yang dominan akan berjaya mempengaruhi rakan lain sebagai pengikut.

eksplorasi taman negeri endau rompin
Eksplorasi Hutan sebagai Riadah

Rakan sebaya yang selalu bersama, pasti akan menimbulkan keserasian, kepercayaan dan tanggungjawab antara satu sama lain. Kadangkala, ia sebagai tempat untuk mengadu, bercerita dan berkongsi masalah dan cuba untuk sama - sama menyelesaikannya.

Kadangkala, rakan sebaya juga sebagai individu yang boleh memberi nasihat dan pandangan dalam sesuatu perkara. Seperti yang kita ketahui, kita tidak boleh melihat diri sendiri tanpa bantuan lain seperti cermin atau paparan gambar. Begitu juga dengan kehidupan, kita tidak boleh dengan hanya melihat diri sendiri dan kadangkala perlukan bimbingan dan nasihat orang lain juga.

Aku rasa setakat ini sahaja. Anda perlu bijak memilih rakan sebaya, dan juga bijak dalam menentukan sebarang keputusan bersama. Anda yang tentukan, memilih rakan sebaya yang berguna atau memilih rakan sebaya yang menuju kehancuran. Lihat cermin, tanya diri anda.. Sekian

Beralih Guna Toyo

/ March 28, 2013 /
Sebelum ni aku pakai tayar Yokohama S-Drive 195/55/15... tapi sebab susah nak cari dan tayar dah botak sangat (bukan dalam gambar), aku sebat je apa yang ada.

yokohama s-drive

Sekarang, aku gunakan Toyo Proxes T1R 195/55/15.. 

tayar toyo

Tayar kereta anda??

Archives

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap