padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , » Aku Marah 3

Aku Marah 3

/ January 27, 2011 /
Selamat Datang Ke padinno.com


Yang di tunggu - tunggu belum tiba. Sedangkan pada peringkat awal beriya - iya benar mempromosi pada aku. Bila aku dah tertarik dan menunjukkan minat, takde pulak bunyi - bunyi promosi lagi, dan senyap begitu sahaja, menunggu untuk aku bersuara semula, barangkali.


Blog entri kali ni aku cuba mengisahkan perihal perkhidmatan terhadap pelanggan. Aku yakin, memang tidak dapat tidak kadang - kadang kita akan menjadi penyedia perkhidmatan, dan kadang - kadang kita jadi pelanggan. Perlukah aku mendefinasikan kedua - dua terma ini? Aku tak rasa ia perlu, umum dah mengetahuinya.


Semakin hari, semakin banyak perkhidmatan yang di sediakan, dan kepelbagaian ini membolehkan pengguna membuat pilihan, berdasarkan kesenangan, kecepatan dan keselesaan. Kalau dulu, kita tengok ramai orang berpusu - pusu ke pejabat pos untuk membuat pelbagai urusan, pembayaran bil, hartanah dan lain - lain.


Banyak urusan yang perlu di tinggalkan kerana terpaksa menempuh kesesakan lalulintas, beratur lama menunggu giliran dan lain - lain hal. Tambah menyedihkan, golongan usia emas juga turut beratur lama, semata - mata tidak mahu hilang giliran. Itu hal dulu. Masakini mungkin gaya hidup sedikit berubah, mana yang mampu boleh menggunakan perkhidmatan jalur lebar, dan semua urusan di hujung jari.


Apa yang di harapkan kepelbagaian perkhidmatan ini membolehkan pelbagai urusan boleh di lakukan dengan mudah. Tapi, kadangkala harapan tinggal harapan je. Bak kata pepatah, indah khabar dari rupa. Di sini, aku ingin berkongsi pendapat aku tentang beberapa perkara yang aku rasa perkhidmatannya belum boleh di klasifikasikan sebagai yang terbaik.


padin marah

Pejabat Pos. Umum, pejabat pos ni memang popular. Pelbagai urusan boleh di lakukan di pejabat pos. Awal bulan Januari, aku ingin memperbaharui insurans dan cukai jalan di pejabat pos, disebabkan masa rehat singkat, maka pejabat pos adalah tempat yang paling hampir. Tetapi, menjadi hampa apabila setelah hampir 1 jam menunggu giliran, insurans tak boleh di perbaharui, abis kouta untuk hari tersebut.


Antara dialog yang aku lepaskan pada pegawai kaunter seperti berikut :

"Macamana kaunter pejabat pos ada 4, tapi 2 je yang bukak? Waktu tengahari ni waktu puncak, orang keluar berehat dan guna kesempatan untuk urusan macam ni, jadi kenapa ada 2 kaunter kosong? Memang lambat lah jadinya!"


Pegawai 1 terdiam. Aku sambung, "Macamana 3 orang yang berbeza ada satu nombor giliran yang sama? Orang yang datang lambat dari saya masih boleh berurusan lagi cepat dari saya? Kalau macam ni, datang pukul 9 pun belum tentu boleh renew!!!"


Pegawai 1 menjawab "Saya buat kerja,mana nak nampak orang tu potong barisan".. "Abes, kenapa buat nombor giliran kalau sesiapa je boleh masuk potong line? @!#$$^&&!!!!! Lain kali saya masuk je sini, saya terus ke kaunter, boleh?!!"


Masa tu orang yang ada dalam pejabat pos tu, semua tertumpu pada aku. Nak pikir malu, ah apa yang nak di malukan, diorang bukan kenal aku. Tiba - tiba, pegawai 2 bersuara, "encik, kalau tak suka, encik boleh pergi tempat lain yang encik rasa selesa, kami tak dapat layan pelanggan macam encik"


"Kalau tak dapat layan pelanggan, tak dapat penuhi urusan pelanggan, jangan buat perkhidmatan lah!Tutup saja pejabat pos nih.." dan aku terus beredar, tiada guna aku berlawan dengan orang yang kurang arif dalam etika perkhidmatan, barangkali.


Bagi aku, pelanggan akan menggunakan perkhidmatan yang ada. Kalau bangunan besar, kakitangan ramai tapi tak boleh nak selesakan pelanggan, baik tutup je. abis cerita. Taklah pelanggan pening kepala. Sebenarnya, mungkin bagi sesetengah pihak, perkara macam ni perkara biasa, tapi bagi aku, memang aku tak suka dan akan berterus terang sahaja pada kaunter.


Ada 2 - 3 insiden yang melibatkan aku dengan penyedia perkhidmatan, tapi cukuplah aku nyatakan dalam blog entri kali ni, perkhidmatan di pejabat pos Bandar Baru UDA Johor Bahru amat mengecewakan. Apa pendapat anda?

Terima Kasih ~ Datang Lagi

0 comments:

Archives

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap