padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , » Tips Persediaan Kahwin

Tips Persediaan Kahwin

/ January 7, 2011 /

Selamat Datang Ke padinno.com


Definisi Perkahwinan

Perkahwinan mengikut istilah adalah penyatuan atau percampuran. Menurut istilah syara' pula, perkahwinan adalah ijab dan qabul yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang di ucapkan oleh kata - kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang di tetapkan Islam [1].

Persediaan Perkahwinan

Dah kahwin? Kalau belum, mari baca beberapa tips persediaan perkahwinan, dan kalau yang dah kahwin dan ingin melangsungkan perkahwinan lagi, apa salahnya membaca juga kan?


Perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat penting, jadi perkahwinan bukan melibatkan persediaan persalinan semasa majlis perkahwinan dan barang hantaran saja, malah ia membabitkan soal persediaan emosi, spiritual, ekonomi dan fizikal. Berikut merupakan sedikit senarai semak, sebagai tanda persediaan perkahwinan.


*di susun bukan mengikut keutamaan


  • Budget Kahwin - Perkara yang boleh di anggap penting. Pasangan yang mahu melangsungkan perkahwinan perlu menyediakan budget kahwin yang mencukupi. Budget kahwin ni termasuklah semua perkara, dari segi hantaran, persalinan, jurusolek, jurugambar, makan, cenderahati kepada tetamu dan lain - lain perkara yang termasuk dalam budget perkahwinan. Lebih penting, perlu juga memastikan ada baki dalam akaun simpanan, takut nanti lepas kahwin, kena puasa berbulan - bulan, hehee
  • Rancang tarikh - penting untuk memilih tarikh bagi merisik, bertunang, bernikah dan berkahwin (pihak perempuan) dan majlis menyambut tetamu (pihak lelaki). Pemilihan tarikh yang sesuai amat penting supaya majlis yang akan berlangsung juga akan menjadi lebih meriah.
  • Kursus Kahwin - Kahwin pun kena pergi kursus. Jangan pula nanti main redah je. Ok, sila pastikan diri telah menghadiri kursus kahwin, yang melayakkan kita kahwin. Kursus macam ni, ada yang liat nak hadiri juga?...
  • Perbincangan - perbincangan ni termasuklah persediaan untuk konsep perkahwinan, adat perkahwinan, menentukan perbelanjaan, kad jemputan, dan juga tempat berbulan madu. Hahah, ini pun masuk dalam persediaan perkahwinan ke? entahlah, ye kot, senang nak merancang kan.. Jadi, lakukan perbincangan dan sebaik - baiknya di persetujui kedua - dua belah pihak.
  • Pengantin - Nak kahwin, mesti lah ada pasangan pengantin kan? Jadi, mungkin ini perkara utama yang perlu di sediakan dalam persediaan perkahwinan. Kalau boleh biarlah pasangan suka sama suka, jangan pula masih ada kahwin paksa-rela, ei ni kahwin betul - betul la, bukan cubaan!
Ha, itu merupakan senarai yang aku fikir perlu di sediakan untuk persediaan perkahwinan. Kalau pembaca di luar sana yang sudah berpengalaman berkahwin satu, dua, tiga atau empat, maksud jelas aku, yang sudah berpengalaman berkahwinlah, ada beberapa cadangan tambahan, aku alu - alukan untuk meninggalkan pendapat anda. Bukan apa, aku boleh jadikan rujukan nanti, hehee..


[1] - H. Idris Ahmad, 1983; jil. 2,54

Terima Kasih ~ Datang Lagi

0 comments:

Archives

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap