padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , , , , , » Sikap Merendah Diri

Sikap Merendah Diri

/ November 12, 2010 /
Selamat Datang Ke padinno.com


Membina keyakinan diri merupakan suatu perkara yang agak sukar. Pengalaman aku, ketika di minta menjawab soalan, atau memberikan ucapan, atau group presentation, memang gugup. Tidak yakin dengan idea yang ada. Tapi bila dah lepas je, raga lega yang amat sangat. Pheww...


Persepsi kita sering percaya selepas berjaya telah di ulas dalam topik lalu. Maklum balas yang baik, ada yang memberi pendapat positif dan sebaliknya, tapi aku tidak hairan sebab masing - masing punya idea sendiri. Untuk kali ini, aku cuba membawakan satu lagi sikap manusia, sikap merendah diri.


Sikap merendah diri. Perlu atau tidak?


  • Perlu
Aku malas nak ulas panjang, rasa - rasa semua orang tahu sebagai manusia yang berdisiplin, beretika dan bersyukur, sikap merendah diri itu amat penting dalam mengujudkan keharmonian. Itu yang mak ayah kita ajarkan sewaktu kecil dulu. Nilai murni ini melambangkan cara orang timur, yang terkenal dengan sifat santunnya.


Lagipun, tak pernah pulak aku dengar, mak ayah suruh kita berlagak dan sombong dengan kejayaan kita (mungkin ada). Tak kisah la kejayaan dalam apa jua bidang pun. Riak tu perkara yang keji, so jangan sombong dan riak, ya.


  • Tidak Perlu
Kenapa tidak perlu merendah diri, sedangkan kenyataan di atas rasanya dah sempurna dah. Betul. Kita perlu merendah diri, tapi tidak pada semua keadaan. Ala, kalau bagi contoh, mungkin lebih senang nak paham. Mari kita tengok beberapa contoh yang sempat aku fikirkan ni.


Sewaktu menghadiri temuduga untuk jawatan Pegawai Latihan Vokasional (PLV) contohnya. Seperti yang aku pernah bagitau dalam entri Tips Menghadiri Temuduga, keyakinan diri merupakan terpenting. Cuba bayangkan kalau panel bertanya tentang kelebihan anda, dan hanya menjawab "Saya ni taklah pandai mana pun Tuan, belajar pun cukup makan je.." Confirm, terus reject lah jawabnya.

penulisan padin
Kalau tak kaitkan dalam dunia blogging tak sah. huu. Aku tengok ramai je antara kita selalu sangat merendah diri. Sebenarnya, kalau kita nak menyampaikan sesuatu, seperti tips dan panduan, keyakinan tu penting lah. Kita nak jadikan penulisan kita sebagai rujukan kan?


Tapi kalau perenggan pertama dah tulis "maaf la yer, aku pun tak pasti tips ni berkesan" atau "aku bukanlah hebat sangat nak bercerita pasal tips menarik trafik ke blog", apa yang berlaku sebenarnya? Anda merosakkan diri anda sendiri. Merosakkan dari segi persepsi pembaca, dan merosakkan keinginan pelawat untuk datang bertandang lagi membaca penulisan anda.


Seperti yang aku pernah cakap, pembaca kita bukan hanya teman blogger, tapi mungkin juga readers di luar sana yang inginkan maklumat. Tapi apa yang mereka rasa bila tips yang ingin di kongsikan, tetapi penulis sendiri tidak percaya tahap keboleharapan tips tersebut.


Lagi satu, fenomena yang selamanya aku tidak setuju - blogger picisan vs blogger otai. Apa takrif blogger otai? blogger picisan? Bagi aku, blogger otai ni lebih kurang umur blogger tu dah masuk 50 atau 60 tahun, wakakaa... betul ke muehehee.. OK. Sebagai blogger, kita sama rata. Takde istilah otai, picisan, budak hingusan, blog tepi jalan, yang aku tahu, sebagai webmaster, kita berada satu tahap yang lebih berbanding orang yang tiada blog.


Ah, makin di layan, makin panjang dan merapu entri nih. Apa yang dapat aku simpulkan, berpada - pada dalam kita mengamalkan sikap merendah diri. Kalau nak baca pengolahan yang lebih baik, boleh baca artikel etomyam nih, memang terbaik!! Sekian.


Terima Kasih ~ Datang Lagi

0 comments:

Archives

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap