padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , » Tolonglah

Tolonglah

/ July 30, 2011 /
Anda pernah meminta atau menerima pertolongan? Aku rasa setiap orang pastinya pernah melalui perkara ini, cuma mungkin berbeza dari segi situasi, perkara dan pihak yang terlibat.


Perkataan tolong ini sebenarnya tidaklah seberat mana, tapi kenapa kita masih sukar untuk melafazkannya? Semasa aku di universiti, kawan sekelas menegur sikap aku yang suka meminta tolong tanpa menggunakan perkataan 'tolong' tersebut.


"Hantar aku ke stesen bas malam ni" atau "Tolong hantarkan aku ke stesen bas malam ni, boleh?" Ahah, kalau kawan rapat aku cakap macam ayat nombor satu je tapi kalau kenalan baru, aku gunakan ayat kedua.

kucing padin
Tapi sebenarnya aku bukan nak bercerita pasal tolong, tapi lebih kepada TOLONGLAH SENYUM!! Dalam seminggu dua ini aku memang banyak terlibat dengan urusan di kaunter i.e Puspakom, JPJ, Insurans dll. Memang pelbagai jenis orang yang aku jumpa.


Ada yang belum sampai pun dah senyum, ada yang bila berurusan takmahu berhenti bercakap dan ada juga yang berurusan tanpa tengok muka, dan muka pun.. alahai, senyum lah sikit.. Muka awak tu cantik, takde maknanya setiap pelanggan nak mengorat awak..


Senyum bukan susah pun.. Tambah geram bila bercakap, tak tengok muka pelanggan pun, rasa macam bercakap dalam talian telefon ataupun bersembang di facebook! Mulut aku ni pun boleh tahan, haha memang nasib badan le mana - mana pegawai kaunter yang kena dengan bahasa aku tu huu..


Entry ini, aku cuma nak mengingatkan anda - individu biasa, pegawai kaunter dan sesiapa sahaja, jangan ambil remeh setiap perkara. Bila bercakap, beri tumpuan dan elakkan dari miss-communication supaya tak berlaku salah faham dan mengundang rasa marah dan masalah kelak.


Pendapat anda?

0 comments:

Archives

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap