padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , » Pendaftaran Universiti

Pendaftaran Universiti

/ August 3, 2011 /
Semasa aku bercuti di Sri Mersing Resort tempoh hari, memang tak lepas untuk membicarakan semula kenangan - kenangan masa belajar dan tak lupa juga kenangan di awal pendaftaran pelajar baru ke universiti.


Aku pasti pelajar - pelajar baru yang di tawarkan mendaftar tidak lama lagi akan berasa sangat teruja saat pertama kali menjejakkan kaki di universiti. Tiada apa yang perlu di hairankan, aku sendiri berpengalaman demikian dan sangat teruja di hari pendaftaran.

kenangan tahun 1
Mengimbas pengalaman itu, aku menerima surat tawaran seminggu sebelum hari pendaftaran. Banyak perkara yang perlu di selesaikan dalam tempoh tersebut supaya proses di hari pendaftaran berjalan lancar. Individu yang banyak membantu aku ketika itu tidak lain abang aku sendiri.


Yuran agak mahal untuk permulaan sesi, lebih kurang RM1,900 dan nasib baik PTPTN memberikan wang pendahuluan RM1,500 dan aku mendapat bantuan BaitulMal negeri Perak sebanyak RM500. Soal yuran, dah selesai! Hehee..


Pertama kali datang ke Johor, memang tak tahu apa - apa. Sampai sahaja di terminal Larkin, terus sahaja mencari rumah tumpangan yang murah dan berdekatan dengan UTM. Kami bermalam di Hotel Kelana, Sri Putri dan makan malam di Loqman Tomyam - tempat makan favourite aku.


Semasa pendaftaran, aku di arahkan menukar kemeja putih sedangkan dalam buku panduan pendaftaran hanya menyatakan berpakaian kemeja dan tidak di nyatakan warna putih atau sebaliknya. Satu kerja pulak nak tukar pakaian, adehh..


Selepas beberapa proses pendaftaran termasuk yuran, daftar asrama, kad matrik, dan rekod kesihatan, aku bergerak ke kolej kediaman. Risau juga kalau - kalau room-mate tak sekepala.. Haha.. First time aku tengok dia masuk bilik, aku dapat agak "alah budak ni 2 x 5 je dengan aku hahah"


Jam 2 petang, bermulalah Minggu Haluan Siswa (Orientasi) selama seminggu, dan di situlah bermulanya kehidupan sebagai seorang mahasiswa universiti! Hahah, seingat aku, antara program yang aku ikut masa minggu tu permohonan pinjaman PTPTN, pendaftaran kelas semester pertama dan malam Gala..

annual dinner GESS
err Abang Fasi, bukan aku taknak datang program MHS, tapi kolej dengan dewan tu jauuhhhhh...patah kaki nanti. muehehee.. Sehinggalah aku habis belajar, ponteng kelas tu ibarat isi dengan kuku memang tak dapat di pisahkan dan orang yang selalu ponteng dengan aku tu, room-mate lerr, :D


Umm, aku rasa itu jelah sedikit sebanyak pengalaman masa aku mendaftar di UTM. Anda nak berkongsi pengalaman?

0 comments:

Archives

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap