padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » » Life Journey : Kartunis Sireh

Life Journey : Kartunis Sireh

/ November 11, 2012 /
Jika anda pernah membaca atau menyelak lembaran lama dalam Perjalanan Ini, suka aku nyatakan aku minat juga dengan komik ringan, Majalah Apo?. Setiap keluaran aku akan beli, sehingga sekarang isu terbaru adalah Bil. 333. Aku suka karya - karya, jalan cerita dan humor yang dihasilkan.

Antara karya yang aku layan hasil usaha Kartunis Sireh dalam ruangan Life Journey. Karya yang mengisahkan perihal realiti kehidupan, dihidupkan dalam bentuk komik dan mesej - mesejnya jelas untuk pembaca yang suka dengan karya ringan yang punya mesej.

Cover Majalah Apo? Isu 331 : Sumber 

Dalam Apo? Bil. 333, Sireh mengisahkan isu Syukur, seperti blog entri aku yang terdahulu tetapi diolah menggunakan situasi yang berbeza.

"Pernah tak korang berasa cemburu melihat kelebihan orang lain... dan berharap agar korang juga dapat memiliki kesenangan, kelebihan atau kehidupan yang sama atau lebih dari mereka. Kita selalu cemburu melihat kelebihan nasib orang lain hingga selalu terlepas pandang tuah kehidupan yang kita miliki.. betul tak?" - Kartunis Sireh, Majalah Apo? isu 333.

Itu antara bingkisan yang cuba disampaikan kartunis tersebut, dan ada betulnya. 

Dialog Dalam Hati 1:
Pekerja : Bestnya jadik bos, masuk keje lambat pun takde sapa berani sound..
Bos : Bestnya jadi pekerja tak payah penat - penat fikir hutang kompeni...

Dialog Dalam Hati 2:
Manusia : bestnya jadik haiwan, tak payah pikir hal dunia
Haiwan : Bestnya jadik manusia.. tak yah takut kena sembelih

Banyak lagi dialog dan situasi yang dilukis oleh kartunis tersebut, tapi mesejnya tetap sama. Persoalan di akhir entri ini, adakah anda juga pernah berfikir seperti 2 contoh dialog di atas? Bagi aku, syukurlah apa yang kita ada dan jangan minta bukan - bukan di luar kemampuan sendiri. 

0 comments:

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap