padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , , » 4 Tabiat Blogger Yang Perlu Di Elak

4 Tabiat Blogger Yang Perlu Di Elak

/ May 29, 2011 /
Selamat Datang Ke padinno.com


Tabiat adalah perkara yang anda biasa lakukan secara berulang kali. Ada tabiat yang baik, dan sebaliknya. Tabiat ini juga boleh dikelaskan dalam berblog, dan blog entri kali ini aku ingin memfokuskan perkara yang perlu di elak untuk menjadi blogger yang lebih baik.


4 Tabiat Perlu Elak Dalam Blogging


1. Tidak mesra pembaca
Anda akan hilang kredibiliti dan profesionalisme jika tulisan anda penuh dengan kesalahan ejaan dan penggunaan bahasa. Elak dari menggunakan bahasa ringkas. Walaupun bagi anda ia suatu yang sempurna, tetapi anda perlu fikirkan tentang pembaca anda.


2. Tidak membalas komen pembaca
Pembaca adalah pelanggan anda. Jika pembaca meninggalkan komen, ia sebagai suatu tindak balas yang baik dan perlu di beri penghargaan. Setiap komen pembaca samada pendapat, soalan atau apa sahaja menunjukkan komitmen mereka dan jika anda tidak tahu untuk membalasnya, cukup sekadar 'terima kasih'.


3. Periksa statistik/komen 50 kali sehari
Pastinya jika anda serius dalam perkara ini - bilangan pengunjung dan komen, ia tidak bermakna anda perlu memeriksanya dalam setiap 10 minit. Adalah lebih baik masa itu di gunakan untuk perkara yang lebih proaktif seperti mengkaji panduan berblog dan lain - lain. Mungkin 2 kali sehari sudah memadai.


4. Penerbitan entri tidak konsisten
Jadualkan penerbitan blog entri anda dengan baik. Tidak kira hanya 10 blog entri, 20 atau selebihnya, pastikan penjadualan adalah dalam bentuk konsisten. Aku sendiri masih cuba untuk konsisten dalam setiap penerbitan blog entri.


Perkara ini hanya panduan sahaja. Tidak kata anda meninggalkannya ia menjamin kejayaan blog anda. Oh ya, sebelum terlupa, aku ingin menambah satu lagi tabiat bonus yang sering kita lupa dan terlepas pandang.


4 + 1. Tidak memberi kredit sepatutnya
Jika kita mengambil atau menyalin idea/kerja orang lain, elok kiranya kita memberi kredit kepada karya/gambar asal dari mana ia di ambil. Ia adalah cara yang baik untuk membina kredibiliti. Kalaupun tidak memberi pautan kepada idea/gambar asal cukup sekadar anda meletakkan sumbernya. Biasa yang kita lihat, blogger meletakkan sumber gambar dari google, tetapi adakah ia benar?


Dalam membina kredibiliti, bukanlah suatu perkara yang mudah, tapi pastinya ia ada penyelesaian, dan panduan ini boleh di ambil kira dalam mengubah tabiat berblogging anda.


Terima Kasih ~ Datang Lagi

0 comments:

Archives

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap