padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , , » 4 Cara Elak Perut Buncit

4 Cara Elak Perut Buncit

/ March 2, 2011 /

Selamat Datang Ke padinno.com


Memiliki perut yang baik dan mantap merupakan dambaan setiap individu, tidak kira atas dasar apa sekalipun. Kalau ahli sukan, bentuk badan yang sesuai menjadikan prestasi juga dalam keadaan maksima manakala untuk orang kebanyakkan, bentuk badan yang menarik merupakan aset untuk diri sendiri.


Aku cemburu melihat gambar sendiri (3 - 4 tahun lepas), boleh kata bentuk badan menarik juga, tapi kini tak ubah seperti belon yang semakin mengembang. Aku pun tidak pasti apa yang menyebabkan perkara ini berlaku, kerana aku masih mengamalkan sukan dan senaman yang berterusan.


Tapi setelah melakukan pembacaan, kajian dan bual bicara dengan beberapa individu, apa yang aku dapat kenalpasti, bersukan sahaja tidak menjamin untuk tahap kesihatan dan rupa bentuk tubuh badan yang optimum. Ia perlu di seimbangkan dengan diet serta gaya hidup yang teratur dan berkualiti.

elak perut buncit


4 Cara Untuk Elak Perut Buncit



Selain bersenam dan bersukan, beberapa alternatif yang perlu kita lakukan untuk menghindari gejala perut membuncit (kalau mengandung, jangan cuba untuk mengecilkannya ya!)
  • Makan Perlahan - lahan - Makan terlalu laju mengakibatkan udara terkandas di dalam makanan dan menyebabkan gas terkumpul dan menggelembungkan perut. Kunyah makanan dengan sempurna
  • Banyakkan minum air - Air akan mencairkan konsentrasi (kepekatan) sodium/garam dalam badan, seterusnya meningkatkan jumlah air yang keluar dari tubuh badan
  • Kurangkan pengambilan garam - Garam yang berlebihan menyebabkan pertambahan kepekatan dalam badan, dan menyukarkan cairan untuk keluar dari tubuh badan dan mengakibatkan buncit! Hahaha
  • Pengambilan serat - Makan makanan yang mengandungi serat yang tinggi seperti buah - buahan i.e epal, pear dan lain - lain

Seperti yang pernah aku terangkan dalam blog entri terdahulu mengenai sukan dan kesihatan, ia sememangnya perlu di ambil perhatian. Kesihatan adalah amanah dan kita perlu menjaganya untuk menjalani kehidupan yang berkualiti.


Alhamdulillah, aku terpilih untuk mewakili IKMJB dalam Sukan Staf IKMJB SeMalaysia bagi acara bolasepak dan bowling. Tapi bila melihatkan perut yang buncit ni, memang rasa masalah dan down pulak. Walaupun aku yang paling muda, tapi aku juga orang yang paling lembab! haihh..


Dalam tempoh beberapa hari lagi ni, aku akan cuba untuk meningkatkan kecergasan. Kalau perut buncit pun kecergasan maksima, takde masalah rasanya. Tapi tu angan - angan je agaknya, dah tak mampu dah rasanya. Apa pun, untuk kontinjen IKMJB, aku berjanji akan buat sehabis baik.




Terima Kasih ~ Datang Lagi

1 comments:

{ extracts } on: 13:08 said...

Konfem..aku pun baru je brumah tangga...setelah seminggu dikenal pasti...berat badan meningkat 8 kg..T T..tp itu bukan batu penghalang...nak mentain kne la bg masa utk mkn sihat n senam...: p

Archives

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap