padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » » 6 Cara Elak Mengantuk

6 Cara Elak Mengantuk

/ December 1, 2010 /

Selamat Datang Ke padinno.com

Masalah mengantuk ni memang biasa di alami manusia. Mengantuk di tempat kerja, sewaktu menghadiri kuliah dan tak kurang juga ketika mendengar ceramah. Apa punca - punca mengantuk ni? Kalau di ikutkan, banyak faktor yang boleh menyumbang kepada gejala yang kurang sihat ni.

Mungkin bosan mendengar kuliah, atau keadaan sekeliling yang menjadi mangkin untuk berasa mengantuk. Tambahan pula, kalau orang itu berjaga malam, atau lebih mudah dikatakan tidak cukup rehat. Dari segi sains, mengantuk ni berpunca dari kurangnya oksigen masuk ke dalam otak.

Semasa belajar dulu, aku di kategorikan manusia yang jenis cepat mengantuk juga. Kelas baru sahaja melangkaui beberapa minit, mata dah berat je. Tambah pula sekarang keadaan kerja yang agak selesa, ruang pejabat yang dingin, aman dan tenang menjadikan mata lebih mudah untuk tertidur.

Pelbagai cara boleh di lakukan untuk mengatasi masalah ini. Di sini, aku kongsikan cara aku untuk menghilangkan rasa mengantuk, baik sewaktu di dalam dewan kuliah/kelas atau pun semasa bekerja.



6 Cara Elak Mengantuk
  • Lakukan pergerakan ringkas
Pergerakan yang ringkas kadang - kadang boleh menghilangkan rasa mengantuk. Mematahkan jari, menggelengkan kepala, dan meminta rakan di sebelah untuk mengurut juga boleh membantu. Tapi kalau pergerakan sebegini masih gagal melawan rasa tersebut, mungkin boleh guna cara kedua;

  • Lakukan pergerakan tak ringkas
Kalau ringkas tak jalan, boleh gunakan kaedah pergerakan tak ringkas, hahaa.. contohnya, keluar dari dewan kuliah/ruang pejabat. Berjalan dengan laju, berlari atau pun menunggang motorsikal, dan pergilah ke bilik air untuk mencuci muka, atau kalau nak lagi hebat, pergi ke kantin - minum ekekee

  • Rehat kan minda
Kadangkala kalau kelas teori selama 2 jam, otak pun jadi tepu dan menjadi faktor untuk mengantuk. Jadi, untuk merehatkan minda, apa kata anda melukis/ melakar/ menconteng buku nota. Ini kaedah yang aku gunakan sewaktu kelas teori dulu. Kalau tengok semula nota - nota lama, setiap helaian mesti ada kartun, permandangan atau gambar - gambar yang aku sendiri tak tahu objeknya.

  • Merokok sambil mendengar radio
Kalau di tempat kerja, keadaan yang sunyi sepi juga boleh mendorong rasa mengantuk. Jadi, bagi yang merokok, mungkin dengan kaedah ini boleh membantu. Pasangkan lagu secara santai, dan ajuklah lagu tersebut. Kalau pasang kuat - kuat, tunggu je la kasut hinggap di telinga atau pipi, mujur kalau sipi - sipi.

  • Berbual
Berbual dengan rakan sebelah, dapat mengelakkan kita berasa bosan dan mengantuk. Tapi jangan sampai mulut bekerja, tapi tangan terhenti. Mungkin boleh bercerita tentang sesuatu yang menyeronokkan. Bagi lelaki, kalau berbual tentang kereta, perempuan dan kahwin, pastinya menyegarkan. [ mungkin].

  • Tidur je lah..
Kalau semua langkah di atas masih belum berjaya melawan rasa mengantuk, aku cadangkan korang tidur je lah. tidur dalam 5 - 10 minit. Bila terjaga, pasti anda akan berasa segar semula. Tapi jangan sampai berjam - jam tidur. Itu bukan kategori mengantuk, itu kategori "nak berhenti kerja" tu


Ok la, aku rasa itu je cara - cara aku untuk menghilangkan rasa mengantuk. Entahlah, mungkin gaya hidup dah berubah, aku rasa cepat betul rasa mengantuk sekarang ni. Kalau tiada kuliah, aku banyak menghabiskan masa di pejabat, dan bila mula mengantuk, aku tidur je. Terlajak juga sejam dua hehe.. Adios


Terima Kasih ~ Datang Lagi

1 comments:

{ kaChaNG_dEwa } on: 13:02 said...

lect aku dl bagi nasehat terbaik bro..ada ke patut suh budak sedut udara segar mangkok tandas.cnfrm xngantok dia ckp.adoiyaii..

Archives

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap