padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » » Kebersihan Diri

Kebersihan Diri

/ May 10, 2012 /
Apabila anda membaca kebersihan diri, apa yang anda fikirkan? Ya... betul lah tu apa yang anda fikirkan. Dari kanak - kanak sehingga lah meningkat remaja dan beransur dewasa, kita sentiasa mengemas dan membersihkan diri kita. Bagi individu yang tidak menjaga kebersihan diri...... tak pasti lah kategori apa.

Membersihkan diri termasuklah melibatkan mandian yang sempurna, menjaga kebersihan tangan dan kaki, menjaga kebersihan kuku tangan dan kaki, menggosok gigi dengan cara yang betul dan mengurangkan pengambilan makanan yang merosakkan gigi dan juga menjaga kebersihan organ genital.

Selain itu, individu di sarankan menjaga kebersihan pakaian dan alat keperluan diri, mengelak daripada perkongsian alatan keperluan diri seperti pisau cukur, berus gigi, sikat dan tuala. Bagi lelaki yang mempunyai misai, janggut dan kadangkala berjambang, pastikan ia kemas dan rapi. Boleh meningkatkan penampilan diri juga. Mungkin nampak lebih kacak dan segak.

Sumber : Link

Kepentingan Menjaga Kebersihan Diri

Emm.. mungkin banyak lah kepentingan menjaga kebersihan diri ni, cuma aku tulis dan nyatakan apa yang terlintas di kepala aku sahaja.

Tambah Keyakinan - Bila anda membersihkan diri termasuk penampilan wajah yang kemas, pakaian yang bersih, sekurang - kurangnya menambahkan sedikit bonus untuk anda berhadapan dengan orang lain.

Sumber : nardieya.blogspot.com

Elak Penyakit - Kuku yang di potong kemas mengurangkan risiko kuman tertinggal di jari dan seterusnya mengelakkan pemindahan kuman ke dalam makanan yang masuk ke perut anda. Sebelum makan pun, kita di sarankan untuk mencuci tangan sebaiknya. Tapi tak perlulah basuh dengan klorin dan bahan kimia yang lain semata - mata nak membunuh kuman.. hahahh..

Tambah Keyakinan (2) - Penjagaan gigi yang baik bukan saja menyerlahkan gigi anda yang cantik, malah juga boleh mengelakkan pertumbuhan bakteria yang menyebabkan bau yang kurang menyenangkan. Tapi kalau lepas merokok tu... susah juga nak hilangkan baunya serta merta. Perokok di luar sana ada tips??

Cukuplah tiga....kalau ada pelajar yang ingin membuat karangan untuk tugasan di sekolah, kembangkan lagi idea tu, dah boleh dapat markah penuh agaknya, hahahh... Yang pentingnya, menjaga kebersihan diri ni amatlah di tuntut... kerana ada kaitan juga dengan kesihatan. Kebersihan dan kesihatan diri penting untuk menjana kehidupan yang berkualiti, tak gitu?? Hee, sekian.

0 comments:

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap