padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » » Nostalgia : Koleksi Permainan

Nostalgia : Koleksi Permainan

/ January 5, 2013 /
Seperti entri terdahulu, aku menghabiskan masa hampir 2 minggu di kampung. Mengambil peluang cuti rehat dan juga bersama mak ayah di kampung. Di masa terluang, sempat juga aku mengorek kembali koleksi permainan aku semasa zaman kanak - kanak. Ia masih tersimpan rapi dan aku tidak tahu sampai bila aku akan menyimpannya.


Ada di antara permainan ini aku beli, minta kawan, terjumpa di mana - mana dan pemberian dari sepupu. Setiap karektor aku berikan nama dan nombor sebab mereka ini aku jadikan pemain bola 5 sebelah (bermain dengan abang aku). Tu pasal kalau anda perasan ada nombor yang tercatit pada badannya.

Getah pemadam yang dihiasi dengan bendera negara juga menjadi kegilaan masa sekolah rendah, di mana jumlah sebenar terkumpul adalah 36 kesemuanya. Ada di antaranya hasil dari kemenangan ketika beradu dengan rakan sekelas. Negara yang banyak memberi tuah pada aku ialah negara China.


Permainan bola tepuk adalah yang terawal dalam sejarah aku beradu permainan bola dengan abang aku sebelum penggunaan PS1 dan PS2. Tidak banyak yang tinggal, kerana mak aku telah membuang dan membakarnya. Ini sahaja yang tinggal untuk dijadikan kenangan. Baca Lagi entri Nostalgia : Bola Tepuk.


Permainan kad dan terup juga merupakan salah satu cabang permainan waktu dahulu. Kad terup yang dihiasi dengan pelbagai jenis permainan, seperti kapalterbang, helikopter dan kereta menjadi pilihan. Dan bagi gambar yang terakhir adalah kereta Tamiya yang menjadi kegilaan sekitar 97-99. Aku memiliki 2 jenis, Shooting Star dan dalam gambar ini St. Dragon tak salah aku. Masih boleh berfungsi dengan baik.


Menginjak remaja dan dewasa, permainan ini telah diketepikan, tapi aku tidak pernah terniat untuk membuangnya kerana ia adalah suatu nostalgia. Jika melihat perkembangan teknologi masakini dan kebanyakkannya kanak - kanak telah dihidangkan dengan kemudahan permainan moden. Mereka lebih sanggup menghadap aplikasi permainan komputer berjam - jam dan tidak mengendahkan keadaan sekeliling.

Ada yang baik, ada yang buruknya. Tepuk dada tanya selera. Ibubapa yang bertanggungjawab sepenuhnya mengatur dan mengawal pergerakan anak - anak daripada terpengaruh dengan pengaruh sampingan seperti rakan sebaya dan media massa. Bagi pendapat peribadi, aku enjoy masa kanak - kanak aku dahulu dan aku terpaksa mengaku dan menerima keadaan sudah berubah kini.

Pendapat anda?

0 comments:

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap