padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » » Asah Senjata Anda

Asah Senjata Anda

/ June 13, 2012 /
Anda mahir menggunakan senjata? Apa tujuan anda memiliki senjata? Adakah senjata yang anda ada itu sah untuk di miliki? Jangan jawab sekarang, kerana anda perlu menghabiskan bacaan dan kemudian anda mahu menonton televisyen atau bersantai di kedai kopi, anda pergilah.

Aku rasa kisah penebang pokok dan kapaknya sudah biasa anda dengar dan baca. Apa? Tidak pernah dengar? Ok.. ok.. aku ceritakan secara sinopsis sahaja. Jika ada kekurangan, anda kena baca versi yang lainlah ya.

Diceritakan seorang penebang pokok telah diterima bekerja dan sebagai penebang, kerjanya adalah menebang pokok. Jika menebas lalang, maka kisah ini adalah kisah Si Penebas Lalang. Hahahh gurau saje. Maka berkatalah majikannya akan gaji yang bakal diterima adalah setimpal dengan jumlah banyaknya pokok yang ditebang.


Dengan berbekalkan sebilah kapak, majikan mengarahkan Si Penebang memulakan tugasnya. Hari pertama, hasil tebangan pokok sangat memuaskan. Majikan kagum dengan usaha dan keringat penebang tersebut. Maka dipendekkan cerita, Si Penebang meneruskan tebangan pokok pada hari berikutnya tetapi jumlah pokok yang di tebang semakin hari semakin berkurangan.

Gelisah dengan mutu kerjanya, Si Penebang segera mendapatkan majikannya dan memberitahu keadaannya. Dia takut kehilangan kerjanya. Maka berkatalah majikannya, "Adakah kamu sudah mengasah kapakmu?". "Aku sibuk menebang pokok dan tidak punya masa untuk mengasah kapak", jawab Si Penebang.

"Itu masalahnya. Hari pertama kamu menggunakan kapak yang tajam dan hasilnya sangat memuaskan. Tetapi hari demi hari, kamu gunakan tenaga yang sama, kapak yang sama tetapi ia tidak di asah......"...Maka mengangguklah Si Penebang, beredar dan mendapat satu pengajaran di situ.

Kalaupun anda terlalu sibuk dengan sesuatu perkara, anda hendaklah beredar sebentar dan berehatlah. Refresh semula. Berehat bukan beerti anda berhenti, tetapi mengumpul semula kekuatan, mengasah semula fikiran, mental, spiritual dan memperbaiki motivasi diri.

Kadangkala anda terlalu sibuk dengan pekerjaan anda tidak kiralah yang bekerja, yang belajar, yang melepak.. Tetapi jangan lupa, sibukkanlah juga diri anda dengan mengisi perkara lain seperti pertambahan ilmu, maklumat, hubungan jaringan sosial dan penting juga peningkatan kerohanian.

Ok, itu saja. Berdasarkan soalan di awal entri tadi, macam tak kena je soalan dengan isi kandungan entri ini.. Hehee tu pasal aku tak suruh jawab, ekekee! 

0 comments:

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap