padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , » Bantal Kekabu

Bantal Kekabu

/ January 9, 2012 /
Blog entri blogger pilihan minggu ini, aku tertarik dengan artikel Pn Suri mengenai Homemade Bantal Musyuk. Blog entri tersebut mengisahkan bantal busuk, dan yang buat aku tertarik, ada penggunaan kekabu di situ. Yup, bantal kekabu. Biasa dengar kan??

Awal 90 -an, keluarga aku berpindah ke Perak, dan di kawasan rumah aku ada beberapa batang pokok kekabu yang besar dan dah pun menghasilkan buah kekabu. Bila musim berbuah je, seronok juga mengutip kekabu yang luruh bak salji... wakakaaa... atau pun mengait buah yang masih di atas pokok.

Sumber : fazlisyam.com

Seronok tengok bila buah tu dah kering, dan mengembang... gebu je nampak.. tapi tak syok bila bersepah - sepah dan susah untuk mengumpulnya bila di tiup angin. Yang paling perfect, buah tu dah kering, tapi masih kemas macam susunan biji jagung tu.. Tugas aku masa tu mengasingkan biji dan pangsa - pangsa antara kekabu.

Sumber : imtiyazmaju.blogspot.com

Bila dah cukup banyak untuk jadi sebuah bantal, wahh syoknya. Ada yang suka bantal mampat, dan ada yang suka sedang - sedang aje. Buah kekabu ni jugak, bentuknya macam ikan paus pon ada. Aku dan abang, selalunya mengait buah yang muda, dan mengukirnya menjadi paus. Entah apa yang seronok bermain paus, aku pun tak paham lerr.. Kanak - kanak, semua benda nak di jadikan permainan.

Tahun bersilih, musim berganti.. demi kemajuan kampung, cewaahhh di tambah pulak mendengar rungutan budak - budak kampung yang sering ternampak lembaga bergayutan di pohon tersebut sewaktu pulang dari kerja, maka pokok tu di tebang.... dan takde dah pokok kekabu dan sumber untuk buat bantal kekabu.

Entahla, blog entri Suri tersebut membangkitkan nostalgia aku zaman kanak - kanak dulu, dan tak salah aku mengabadikan juga cerita pokok kekabu dan buahnya dalam Perjalanan Ini untuk tatapan anda. Ada pokok kekabu? Jom mengutip kekabu, he he he..

0 comments:

Archives

Facebook Pages

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap