padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi
Home » , » Cabaran Pendamai

Cabaran Pendamai

/ March 9, 2012 /
Alkisah, di sebuah organisasi yang di tunjangi beberapa jabatan, maka hiduplah pekerja - pekerjanya dengan cara kerja tersendiri mengikut kehendak dan keperluan organisasi. Ada pun begitu, terdapat juga segelintir mereka yang punya sengketa yang tidak di ketahui hujung pangkalnya.


Mohon bercerita, terdapatlah seorang pemuda yang segak tampilnya, lawa senyumnya, teratur baris giginya... erkk tak pasti part gigi tu perlu masuk ke tak, hahahh.. dan tersusun butir katanya. Arakian, senanglah hidupnya di kelilingi pekerja lain barangkali atas ramahnya, gaulannya.


Namun, tidaklah dapat tidak, hubungan sesama pekerja yang bersengketa itu tidak dapat di bendung lagi. Gadis bermata bundar tidak suka pemuda beramah bersama gadis berbibir nipis. Begitu juga sekutu gadis bermata bundar, si gadis berleher jinjang tidak lah menggemari akan gadis berbibir nipis.



"Jangan kamu cuba berbaik dengan Gadis Berbibir Nipis. Perilakunya sombong, seakan meninggi diri dan dia akan mensia - siakan kamu." lontar bicara Gadis Berleher Jinjang kepada Pemuda.


Pemuda tenang. Cabaran menjadi pendamai bukanlah perkara yang mudah. Pemuda tidak berkata ya, tidak juga berkata tidak. Sebolehnya mahu mencari di mana titik sengketa, mudah - mudahan pekerja - pekerja itu berdamai. 


"Aku tidak suka kamu berbaik dengan Si Jinjang dan Si Bundar. Pilihlah aku, atau mereka berdua." Gadis Berbibir Nipis mencadang cereka. Akhirnya Pemuda bersuara.


"Mungkin ada kekeliruan. Sengketa kalian terbit angkara salah faham. Cuba kamu sisihkan egois, nipiskan cemburu, muliakan minda.. Jika kalian sedar, niatku cuma mahu kalian duduk semeja. Mudah - mudahan kita semua beroleh bahagia"....


Malangnya, hasrat Pemuda mendamaikan pekerja itu tidak berjaya. Puas mencari jalan dan sebaik ikhtiar supaya mahukan mereka berdamai dan lontarkan sengketa yang ada, tetapi sia - sia.


Wahai pembaca yang budiman, sudikah anda membantu Pemuda mencari ikhtiar, menyelesaikan sengketa antara Regu Mata Bundar - Leher Jinjang dan Gadis Berbibir Nipis?? 

0 comments:

Archives

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap