padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

Ekspedisi Gunung Angsi

/ November 3, 2014 /
Hutan Lipur Ulu Bendul, Negeri Sembilan
30 Okt - 1 Nov 2014

Setelah setahun aku menjejak kaki ke Hutan Lipur Ulu Bendul, kali ini aku datang semula dengan misi berbeza, ekspedisi menawan Gunung Angsi, gunung ke - 241 tertinggi di Malaysia dengan ketinggian 825m. 


Ekspedisi kali ini disertai 33 pelajar Diploma Tek. Kej Gas dan 3 orang pengiring. Sebahagian besar pelajar yang menyertai ekspedisi kali ini adalah peserta yang sama mendaki Gunung Datuk, Rembau #220 (884m) tahun lalu.

Trek Pendakian
Aku difahamkan ada 2 trek pendakian bagi ke puncak Angsi, pertama melalui Hutan Lipur Ulu Bendul, dan yang kedua melalui jalanraya Bukit Putus. Bagi ekspedisi ini, kami naik melalui Ulu Bendul dan turun menembusi jalanraya dan perlu berjalan 3km untuk ke tapak perkhemahan semula.

Regangan Badan

Masa Pendakian
Emm, daripada starting grid (Ulu Bendul), kami bergerak jam 8.35 pagi dan sampai ke Checkpoint 1 jam 9.05 pagi (waktu orang terakhir tiba).

Meneruskan perjalanan jam 9.10 dan tiba di Checkpoint 2 jam 9.45. Berehat sambil mengambil gambar kenangan dan meneruskan perjalanan jam 10.00 pagi.

Pendakian sebenar bermula, dan tiba di puncak jam 12.50 tengahari.

Berehat, dan jam 1.30 petang kumpulan pendaki turun melalui trek 2 dan sampai ke tapak khemah jam 4.30 petang.

Aras Kesukaran
Dari jalan permulaan sehingga Checkpoint 2, pendaki di'belanja' dengan laluan yang landai dan disimbahi bunyi air sungai yang mengalir. Selepas menyeberang, zon pendakian terus menerus sehingga ke puncak termasuk cabaran bukit berpasir.

60 Mins to Summit? Hahahahh,


Memang sesuai dengan nama, malas betul nak mendaki, menegak terus!

Rasa macam nak sampai dah, tapi cuba tengok gambar bawah

Lazy Log yang kedua!

Memujuk peserta terakhir meneruskan pendakian

Emm, dah nampak sinar harapan

Hek Hek Hek... Kayu tongkat tetap tak lepas

Summit!!


Permandangan di Puncak
Aku rasa pemandangan di Gunung Datuk lebih mengujakan sebab takde halangan oleh pokok - pokok, tak sepertinya di Angsi.

Permandangan di puncak

Bayaran
Tapak untuk berkhemah dikenakan RM5/khemah, RM10/hari untuk kabin 'A'. Bayaran untuk mendaki juga dikenakan sebanyak RM5.

Pacat?
Emm sepanjang mendaki, takde pulak jumpa pacat walaupun malam sebelumnya hujan lebat. Tapi ada juga student aku yang kena, tapi boleh kata minor la.

Minuman
Emm, aku bawak 2L, habis semasa mendaki. Masa turun dah haus, hahah!

Layan!

Kasut Getah 1 vs Kasut Kain 0

Penyokong Selangor jugak ke bang?

Permandangan Semasa turun

Menadah air bersih dari gunung. Boleh mengubat pelbagai penyakit, katanyaaaaa...

Pemandu bas juga tak ketinggalan menadah air bersih.

Sekian.

 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap