padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

padinrose | Tips, Hobi dan Motivasi

Nostalgia: Kuih Tradisional

/ June 25, 2013 /
Santai di waktu pagi atau petang, seronok juga kalau ada benda untuk di kunyah. Bukan untuk kenyang, sekadar mengalas perut sewaktu berbual mesra bersama ahli keluarga dan sahabat handai. Sambil menghirup secawan teh, halwa telinga dibelai dengan bait lagu Dalam Kenangan (Wheels) mengingatkan sejenak nostalgia lama.

Aku membesar di desa dan sehingga kini masih tidak banyak perubahan berlaku di sana. Lengguk angin, susila masyarakat masih sama. Rai jiran tetangga dengan tukar juadah kudapan masih ada. Kekal tradisional. Kekal asli. Kekal nostalgia.

Bercerita mengenai kudapan dan kuih tradisional ini, ia takkan luput. Sehingga kini, jika aku pulang ke kampung halaman pasti akan meminta Mak menyediakan beberapa jenis makanan kegemaran sewaktu kecil dulu. Biasalah, anak bongsu kan manja.. hahahh.

Antara yang jadi kegemaran, kuih keria (disebut kuih gelang). Tapi takmahu gula banyak - banyak. Cukup sekadar ada rasa gula. Bukan apa, bila sejuk ia seakan melekit dan melengas. Tambah pulak kita kena kurangkan gula,kan?

Berikutnya, kuih ketayap. Hahah ini yang paling aku suka sebenarnya, cuma kalau dulu inti kelapa dan manis. Aku dah tak suka manis - manis ni, dimodenkan sikit menggunakan telur hancur. Apa nama istilah pun aku tak tahu sangat, tapi aku suka ketayap inti telur.

Kuih lain yang turut ada dalam senarai ialah tepek pisang. Mungkin ada yang menggunapakai nama lempeng pisang. Tepek pisang ini diperbuat daripada pisang berintikan kelapa. Daun pisang akan dilayor (dilayar??) atas api, kemudian pisang yang sudah diuli diratakan di atas daun pisang dan diletakkan kelapa parut ditengahnya. Lipat dan salai atas kuali. ikut suka, nak rangup atau sedang - sedang aja.

Sumber : fizanordin.blogspot.com

Kuih yang sangat lama aku tak merasa ialah kuih jongkong. Mak aku tak pandai nak buat kelonsongnya. Hahahh arwah nenek aku yang pandai. Aku pun tak sempat belajar, hanya pandai buat kelongsong ketupat saje, hehee..

Sumber : Link

Lagu sudah bertukar irama. Drama di TV dah bertukar cereka. cukuplah sampai di sini aku bercerita hal kuih tradisional kegemaran. Bagaimana dengan anda? ada yang sama?

Senyum IKM

/ June 18, 2013 /

Suatu kata yang ringkas tapi kadangkala sukar untuk dilaksanakan...

Hormat Menghormati

/ June 3, 2013 /
Sikap manusia ini pelbagai. Kadangkala dalam diri seorang individu pun bermacam - macam sikap sampingan yang boleh dilihat selain sikap dan sifat dominan. Sengaja aku bangkitkan isu hormat menghormati, salah satu nilai murni yang sering diterapkan di institusi pembelajaran untuk membentuk sikap positif individu.

Hormat menghormati ini suatu prinsip besar yang perlu difahami. Ia mengajar individu menghargai dan memuliakan (memandang tinggi) seseorang dan institusi sosial dengan memberi layanan yang sopan dan beradab.

hormat menghormati
Sumber : Link

1. Hormat kepada ibubapa
Sesungguhnya memang suatu kewajipan kepada anak untuk hormat dan taat kepada ibubapa. Siapa lagi individu yang paling layak untuk mendapat penghormatan tertinggi??

2. Hormat kepada yang lebih tua, pemimpin, pendidik
Menghormati orang tua, pemimpin dan pendidik tanpa mengira keturunan, pangkat, kedudukan dan harta. Menerima nasihat dan tunjuk ajar sebagai tanda penghargaan kepada seseorang kerana pengetahuan, pengorbanan dan jasanya dalam sesuatu lapangan.

3. Hormat kepada Raja, Negara dan Undang - Undang
Menghormati Raja serta lambang kebesaran negara seperti bendera, lagu kebangsaan, dan undang - undang negara. Kalau hilang rasa hormat pada perkara ini pergi pulau duduk sorang - sorang berkawan dengan beruk lagi bagus...

4. Hormat hak asasi, kepercayaan dan keperibadian individu
Menghormati hak individu selagi tidak melanggar mana - mana perkara yang terkandung dalam peraturan dan undang - undang. Hormat kalaupun kawan rapat anda penyokong tegar Selangor sedangkan anda penyokong JDT. :D Menghormati segala kepercayaan dan adat resam masyarakat majmuk, menghormati fizikal, bakat, potensi dan fikiran orang lain.

5. Hormat diri sendiri
Paling koman, hormat diri sendiri. Jaga maruah diri. Jaga nama baik sendiri. Jaga perbuatan, tingkahlaku dan pertuturan. Asas!

Pernah aku terbaca, "hormatlah orang yang lebih tua dan bantulah mereka yang lemah, kerana suatu masa kita akan tua dan lemah jua"..

Renung dan fikirkan, sekian.
 
Lifestyle BlogsReal Time Web Analytics
Copyright © 2009-2017 padinrose - Tips, Hobi dan Motivasi, All rights reserved | Disclaimer | Sitemap